Apoteken, igen…

Jag har tidigare kritiserat vad apoteksavregleringen inneburit för våra små sjuka patienter. Förra gången gällde det licensläkemedel och bristen på samordning mellan de olika apoteksbolagen. Efter lite påtryckningar meddelade Göran Hägglund att Läkemedelsverket tillsatt en utredning. Vad denna utmynnade vet jag inte.

Idag uppmärksammar DN ytterligare ett problem. Inte ens ”vanliga” läkemedel finns tillgängliga på apoteken. I pappersupplagan av dagens DN berättas om den lilla flicka som fått antibiotikan EryMax på recept och först på femte apoteket får veta att preparatet är slut hos tillverkaren. Det borde de förstås ha fått veta redan på första apoteket. Ännu bättre hade det varit om utskrivande läkare hade fått veta det redan när hen skickade e-receptet till apoteket. Det hade kunnat bespara både familjen och läkaren onödigt arbete och frustration.

Bilden ovan visar vad apoteken är bäst på idag- hälsokostpreparat, hudkrämer och hårschampon. De produkterna verkar aldrig vara restnoterade, men det gagnar ju inte de sjuka som är beroende av att rätt läkemedel finns tillgängliga på apoteket.

Det minsta man kan kräva är väl att kunden kan få information om vilket bolag som har medicinen hemma, dvs ett gemensamt varuregister för receptbelagda läkemedel. När kommer det?

 

2 kommentarer till “Apoteken, igen…”

  1. Hugo Nilsson

    Läste också artikeln i DN, och där framgick det ju att problemet var att läkemedlet var slut hos leverantören, något som hände titt som tätt även under monopoltiden. Att skälla på apoteken och säga att vi bara kan hudkrämer är väldigt orättvist när dessa problem väldigt ofta beror på saker som vi inte kan kontrollera. Jag är apotekare och har jobbat inom apoteksbranschen sedan 2003, och jag blir ganska trött på journalistik som den typen som DN ägnar sig åt i det här fallet. Det tyder på ganska stor okunnighet om ämnet och en stor vilja att plocka billiga poäng. Det är synd, för det behövs en sansad debatt om hur apoteksbranschen ska fungera framöver.

  2. Anna-Karin

    Hej, tack för kommentar. Ett av mina budskap med detta inlägg var att patienten borde ha fått veta på apotek nr 1 att läkemedlet var slut. Allra helst borde ju vi som förskrivare kunna se detta redan när vi skickar e-recept.

    Det finns också andra problem med systemet. För mig som nyföddhetsläkare är det trassligt att apotekens folkbokföring uppdateras så sällan att det i bland tar en vecka innan jag kan använda en nyfödds personnr för att skicka e-recept. Varför är det så när lab kan ta emot provremisser elektroniskt redan 10 minuter efter födseln?

    Det finns alltså stor förbättringspotential på flera områden, men vem ska driva dessa frågor om vi inte gör det själva?