…stod det på skötväskan som en asiatisk barnfamilj ställt ifrån sig bredvid mig, där jag satt på hotellet i Malaysia.
När jag tittade närmare förstod jag att det var reklam för mjölk till småbarn. Inte alls reklam för bröstmjölksersättning, som jag trodde först. (Det finns ju en internationell överenskommelse mot reklam för bröstmjölksersättning, som företagen oftast följer, vilket förstås är bra).
Det påminde lite om den svenska lättölsreklamen. Alla förstår att det är den RIKTIGA varan som avses. Logotype, typsnitt, hela utformningen, skulle inge känslan av att mina barn blir smartare om de får bröstmjölksersättning, istället för att ammas. Men för att företaget skulle vara på den säkra sidan så var det en produkt som är tillåten att marknadsföra som avsågs. Småbarnsmjölk.
När jag några dagar senare fick mina naglar fixade av en underbar kvinna i Kuala Lumpur, så passade vi på att utbyta erfarenheter av föräldraskap. Jag berättade stolt att jag har 3 barn; hon tittade imponerat på mig och sa sen att hon själv hade 6.
Perfekt, tänkte jag. Äntligen skulle jag få svar på mina frågor om amning i Malaysia. Det samtalet blev inte långt, utan gick ut på att det bara är den upplysta medelklassen som ammar. De med lägre, och högre socioekonomisk status, är övertygade om att bröstmjölksersättning är nyttigare. Även de som egentligen inte har råd gör vad de kan för att komma över denna åtråvärda produkt. Alla vill ju ge det bästa till sina barn.
Tänk om bröstmjölkslobbyn (i den mån det finns någon?) skulle få en enda procent av barnmatsföretagens marknadsföringsbudgetar. Då skulle nog mycket vara vunnet, speciellt i de länder där hälsovinsterna av amning är enorma, och okunskapen stor. För det är ju inte helt fel att: Smarter kids begin with you!
[…] Smarter kids begins with you av Barnläkarbloggen. Marknadsföring för bröstmjölksersättning trodde jag vi hade slutat med? Det var väl 20 år sen Nestlé-bojkotten? […]
Det är 30 år sedan Nestlébojkotten började, men brott mot den internationella överenskommelsen om hur bröstmjölksersättningar och barnmat får marknadsföras är fortfarande vanliga. En översikt av de senaste trenderna inom detta område hittas här: http://www.ibfan.org/art/510-18.pdf .
I WHO:s evidensbaserade riktlinjer rekommenderas att små barn helammas i 6 månader, i i-länder såväl som u-länder. Trots det så helammas bara 35% av världens barn de första 6 månaderna. Det har uppskattats att minst 1.5 miljoner liv skulle kunna räddas per år om rekommendationen om helamning i 6 månader följs i alla länder. Amning ger ett bra skydd mot de stora spädbarnsdödarna, bl a diaréer och lunginflammationer.