Det fanns en tid när apoteken var lika pålitliga som Systembolaget. Samma sortiment överallt; lätta att komma i kontakt med; regionalpolitiken gjorde att statens service fanns tillgänglig även i minsta by.
Sedan avreglerades apoteken. Som frisk kund med friska barn har jag varit positivt inställd till detta. Snyggare tandborstar, bättre krämer, trevligare personal och lite mer lyxkänsla.
Som läkare blev jag nyligen varse om de negativa sidorna. Inte bara kunden, utan även läkaren tvingas hålla ordning på vilket apoteksbolag kunden valt för expediering av speciella läkemedel. Att tänka sig att apoteken skickar hemkomna läkemedel emellan sig över bolagsgränserna är tydligen otänkbart. Nä, det är kunden som snällt får förflytta sig till det ställe där läkemedlet finns.
Att jag som läkare inte kan ringa det vanliga växelnumret och bli kopplad till rätt ställe längre, ställer till problem i en annars överbelastad arbetsvardag. Att surfa runt på nätet, hitta rätt apoteksbolag, trycka på fliken ”kontakta oss” och där få ställa sin fråga till en virtuell apotekare är inte till värst mycket hjälp.
Jag ringde Läkemedelsverkets licensavdelning för att få hjälp med en fråga. En fråga som på den gamla goda tiden hade löst sig med ett samtal till närmaste apotek. Jag passade på att fråga vilken instans jag skulle vända mig till för att klaga på de förändringar som ställer till det för våra allra sjukaste patienter, samt för oss läkare.
Gissa vad svaret blev!
”Du kan ju skriva ett brev till Regeringen!”
Jovisst kan jag det. Undrar vem som kommer läsa det och om det kommer ändra något till det bättre.
Du kan ju alltid skicka i väg ett tweet till socialminister Göran Hägglund. Han läser garanterat sitt twitterflöde!
Håller med AB ovan. Han brukar svara (mig) ibland!
Tack för tipset, jag provar!
Hur gick det? Blev det något twittersvar?
Hej Jerker!
Nej, jag försökte inte ens utan har provat mailledes istället. Om det inte funkar så blir det kanske twitter. Återkommer!